האם הטכנולוגיה יכולה לסייע בטיפול במחלות נפש?

קרוב למיליארד איש ברחבי העולם סובלים ממחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות שונות, כאשר למרות ההתקדמות בתחום, את רוב המחלות הפסיכיאטריות עוד לא ניתן לרפא, במיוחד את הקשות שבהן, כגון סכיזופרניה. זאת, כיוון שהסיבות האמיתיות להן אינן ידועות. האם הסמארטפון, אותו מכשיר שכל אחד ואחת מאיתנו נושאים איתנו לכל מקום ובכל שעה, יכול לסייע בהבנת המחלות הללו? ד"ר זיו יקותיאלי, מנכ"ל חברת מונפורט, אשר משתמשת בטכנולוגיה של הסמארטפון ובבינה מלאכותית (AI) על מנת לערוך בדיקות נוירולוגיות לחולים במחלות כמו פרקינסון, האנטינגטון ואחרות, מספר בפודקאסט שלפניכם איך זה אפשרי – ואפילו כבר עובד בשטח.

5 עובדות על רפואה דיגיטלית ומחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות 

 

  1. לפי ארגון הבריאות העולמי מעל 300 מיליוני בני אדם ברחבי העולם סובלים ממחלות פסיכיאטריות שונות. אם לא מספקים להם טיפול מיטבי, עשוי להיות לכך מחיר כבד לבריאותם, למשפחותיהם ולמדינה כולה.
  2. למרות ההתקדמות בתחום, את רוב המחלות הפסיכיאטריות עוד לא ניתן לרפא, במיוחד את הקשות שבהן, כגון סכיזופרניה. זאת, כיוון שהסיבות האמיתיות של מחלות הנפש אינן ידועות.
  3. בשל מורכבות המוח בכלל, ומחלות פסיכאטריות בפרט, פסיכיאטרים מתקשים ליישר קו עם הקידמה שחלה בתחומי רפואה אחרים.
  4. הרפואה הדיגיטלית (tele-health) כוללת מגוון פיתוחים והמצאות, וביניהם טכנולוגיה לאימון פיזיותרפי במציאות מדומה, דיפיברילטור בגודל סמארטפון, סנסור זעיר למדידת מדדים חיוניים, מוניטור אולטרסאונד ביתי, מסך מציאות מדומה שמאפשר הורדת מתח בקרב מבוגרים וילדים במהלך טיפולים רפואיים, ועוד.
  5. התחום קיבל תאוצה אדירה מאז פרוץ מגיפת הקורונה. על פי מחקר אחרון של חברת המחקר מקינזי, התחום גדל פי 38 לעומת היקפו לפני המגפה.
  6. כיום פוטנציאל השוק בתחום זה בארה"ב לבד מוערך על כרבע טריליון (!) דולר.

 

 

 

קצת על החברה: 

חברת מונפורט משתמשת בטכנולוגיה של הסמארטפון ובבינה מלאכותית (AI) כדי לערוך בדיקות נוירולוגיות לחולים במחלות כמו פרקינסון, האנטינגטון, ועוד. עד כה החברה התמקדה בביצוע בדיקות מוטוריות וקוגניטיביות, בדיקות אשר עברו אישור FDA, ומשמשות נוירולוגים ברחבי העולם להערכת חולים במרפאה ובבית. הפיתוח נערך על בסיס גישה שמוביל הפסיכיאטר הבכיר ד”ר אבי פלד, המחברת לראשונה בין מחלות נפש לטכנולוגיה של חישוביות עצבית. 

הרשמו להיות ראשונים

הצטרפו לניוזלטר לקבלת עדכונים בזמן אמת על כל הפודקאסטים החדשים באתר – על מה שחדש בחדשנות ובמחקר, על מה שיהיה כאן מחר.